تماس سریع

03137816420

ارسال سریع

به کل کشور

روش محاسبه وزن آهن آلات

روش اندازه گیری وزن آهن آلات یک از دغدغه های مشتریان آهن آلات می باشد  که ما امروز در سایت شرکت وستا آهن در  مورد  نحوه اندازه گیری وزن آهن آلات مختلف از جمله میلگرد، نبشی، تیرآهن و پروفیل‌ها،ناودانی و لوله میپردازیم.یکی از نکات مهم که در زمان خرید و یا ساخت و ساز به ذهن فرد مصرف کننده میرسد، محاسبه وزن آهن آلات مصرفی است. زیرا که وزن آهن آلات بر قیمت محصول بسیار تاثیرگذار است و از جمله مهمترین پارامترها برای خریداران است. دانستن نحوه محاسبه وزن آهن آلات برای یک مهندس و یا مدیر پروژه ساختمانی امری لازم است زیرا برای تخمین هزینه نهایی به کار فرما کمک میکند.
شما برای اینکه بتوانید وزن هر جسمی را اندازه بگیرید کافیست حجم و چگالی آن را داشته باشید و آن‌ها را در هم ضرب کنید. آهن آلات نیز از این قاعده مستثنی نیستند اما قبل از پرداختن به این موضوع خالی از لطف نیست که مروری بر تاریخچه‌ی این کشف علمی بزرگ داشته باشیم!می‌گویند ارشمیدس فیلسوف، ریاضی دان، فیزیک دان و دانشمند خوش آوازه‌ی یونان باستان زمانی که در حمام بود رابطه‌ی میان اجسام در آب و حجم آن‌ها را در ذهنش تداعی شد و با فریاد یافتم! یافتم! به بیرون دوید و این سرآغاز به وجود آمدن قانون ارشمیدس این که: در هر سیال به یک جسم مشخص، نیروی شناوری به اندازه‌ی حجم جابه‌جا شده از سیال توسط آن جسم، رو به بالا وارد میشود، بود.قانونی که تا کنون در بسیاری از موارد به کمک بشر آمده و اندازه گیری وزن و چگالی نیز یکی از موضوعات مرتبط با این قانون است.اینک به بررسی چگالی فلز آهن و موارد لازم برای اندازه‌گیری آهن آلات میپردازیم. چگالی آهن برابر با 7/85g/cm3 است که در برخی موارد برای آسانی محاسبه آن را برابر 8g/cm3 در نظر می‌گیرند.

محاسبه ی وزن آهن

برای محاسبه اندازه وزن تمامی مقاطع فولادی تنها یک فرمول کلی وجود دارد و با یادگیری آن میتوانید در هر زمان و هر جایی وزن مقطع فولادی مورد نظرتان را محاسبه کنید. فرمول وزن آهن آلات به شکل زیر است:

در این فرمول وزن بر حسب کیلوگرم،مساحت بر حسب میلی‌متر و طول بر حسب متر محاسبه می‌شود. در ضمن چگالی 7/85g/cm3در نظر گرفته می‌شود.

به این ترتیب شما تنها با جایگذاری مساحت سطح مقطع،طول و چگالی وزن محصول را به دست آورید.
با توجه به اینکه میلگرد، نبشی، تیرآهن و سایر آهن ‌آلات، هر کدام سطح مقطع متفاوتی دارند، این موضوع می‌تواند روی روش محاسبه تاثیرگذار باشد. پس در ادامه به نحوه محاسبه هر یک از این مقاطع فولادی میپردازیم.

فورمول محاسبه ی وزن میلگرد

میلگرد یکی از پرکاربردترین محصولات فولادی است که بیشترین استفاده‌ی آن در سازه‌های بتنی برای جبران مقاومت کششی پایین بتن است.

میلگرد بر دو نوع ساده و آجدار موجود است اما نوع آن تاثیری بر نحوه‌ی محاسبه وزن آن ندارد و یک فرمول کلی برای آن وجود دارد. فرمول به شکل زیر است:

در این فرمول نیز شعاع بر حسب میلی متر، طول برحسب متر و چگالی بر حسب گذم بر سانتی متر مکعب است.

محاسبه وزن نبشی

نبشی که عموما با هدف تقویت و استحکام ساختمان بکار برده می‌شود، یکی دیگر از آهن آلات رایج در سطح کشور است. این مقطع فولادی از دو سطح عمود بر هم تشکیل شده است که این دو سطح به صورت مساوی یا نامساوی ساخته می‌شوند.پس نبشی‌ها نیز به دو صورت بال مساوی و بال نامساوی در بازار داخلی موجود هستند

اما فرمول وزن نبشی برای هر دو یکی است.

برای محاسبه وزن نبشی می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

محاسبه ی وزن نبشی

در این فرمول ضخامت و طول بال‌ها بر حسب میلی متر، طول بر حسب متر و چگالی بر حسب گرم بر سانتی متر مکعب است.

محاسبه وزن ورق تیر‌آهن

تیرآهن شناخته شده‌ترین مقطع فولادی در ساختمان سازی است که به عنوان اسکلت ساختمان کاربرد دارد. تیرآهن نیز بر دو نوع است، تیر آهن معمولی و تیر آهن هاش. تیر آهن متشکل از دو صفحه‌ی افقی به نام بال و یک ورق به نام جان است که بین بال ها تشکیل شده است. 

برای محاسبه وزن ورق تیر‌آهن باید سطح مقطع آن را به دست آوریم. تیرآهن هاش بال‌های عریض‌تری دارد اما باز هم فرمول محاسبه هر دو نوع یکسان و به شکل زیر است:

فورمول وزن تیر آهن

در این فرمول عرض بال‌ها عرض جان و ضخامت بر حسب میلی متر، طول بر حسب متر و چگالی بر حسب گرم بر سانتی متر مکعب است.

محاسبه‌ی وزن پروفیل قوطی

پروفیل‌ها قطعات فولادی هستند که در اشکال مختلف تولید می‌شوند و در موارد مختلفی مثل ساخت دروپنجره، میز و صندلی، تجهیزات ورزشی و تابلوهای تبلیغاتی کاربرد دارند.

پروفیل قوطی مربع، پروفیل قوطی مستطیل، پروفیل درب و پنجره، پروفیل زد و… از انواع پروفیل‌ها هستند.

برای محاسبه وزن این مقاطع فولادی نیز باید ابتدا سطح مقطع آن‌ را به دست آورد. برای نمونه محاسبه‌ی وزن پروفیل قوطی مربع به شکل زیر است:

برای محاسبه وزن پروفیل قوطی مربع نیز باید عرض و ضخامت بر حسب میلی‌متر و طول بر حسب متر جایگذاری شود.

ورود

حساب کاربری ندارید؟